Tuesday, August 24, 2010

kenapa?

KENAPA?ya, berikan aku penjelasan. baru2 ini ada berlaku kejadian2 yg menyayat hati di bazar ramadhan. Di Jasin, 3 org maut akibat ribut di bazar ramadhan. baru2 ini pula. aku terbaca sekali lagi kejadian yg sama berlaku di lokasi berbeza. mangharukan...menyeramkan...menginsafkan...ramai berpendapat itulah tanda, petunjuk dari Yang Esa di atas kerakusan nafsu manusia. Ya, mungkin kata2 itu ada benarnya. tapi, yang menarik perhatian aku, rata2 berpendapat "itu semua sebab peniaga2 jual makanan ikut harga sedap diorang aje", "tulah...berniaga sampai x ingat nk buat amal ibadat".HAMBOI...sedap je bibir atas bibir bawah bergerak mengata org. Kau macam mana? buat ke terawih? masuk waktu asar terus ke tikar sejadah ke atau masa tu sedap membuta? Bagi aku jgnlah nk menyalahkan sebelah pihak ataupun nk memandang hina mereka semata2 mereka jual mknn mahal. kalau mahal tak payah lah beli. masak sendiri. hahahahaha. ada sesetengah org ckp kejadian tersebut adalah balasan tuhan sebab peniaga x ingat solat, berniaga dgn cara tak adil, dan sebagainya. habis, boleh jamin ke semua pengunjung bazar tu solat lima waktu sehari semalam? boleh jamin ke semua pengunjung bazar tu semua orang yang adil? dan paling penting boleh jamin ke semua pengunjung bazar tu PUASA? siapalah kita nk meletakkan batu kesalahan itu pada org lain. sepatutnya, kejadian itu dijadikan pedoman dan peringatan oleh SEMUA pihak. kita hidupkan bermasyarakat.jadi, setiap yg kita lakukan mungkin akan memberi kesan pada org lain, secara langsung mahupun tidak langsung.
Itu saja aku nak cakap.terima kasih.

2 comments: